onsdag den 8. juli 2020

Surdej - sådan kommer du i gang med en surdejs-starter


Indtil for kort tid siden, havde jeg ikke de store erfaringer med surdej og surbrød. Men takket være Jack Sturgess, som driver Youtube-kanalen Bake With Jack, kom jeg i gang, og jeg er begejstret. 

Så når jeg nu deler mine erfaringer og laver instruktioner på denne blog, så er æren ikke min, men Jack's.
Du har brug for en grund-surdej, eller en "starter". Det er noget, der ofte omgærdes med en vis mystik, og der er mange instruktioner i, hvordan man skal passe og pleje den som et kært familiemedlem, fodre den, nusse om den og bruge en masse tid på den. I mange instruktioner skal fodringen være så regelmæssig og ofte, at der opstår helt nye klubber, der deler erfaringer med, hvad man gør af alt det surdejsstarter, man så får til overs. 

Det er overhovedet ikke nødvendigt. Starteren, som jeg vil forklare om her, behøver ingen pasning eller pleje, blot skal den ikke stå så længe, at den mugner. Så af den grund vælger jeg at kigge lidt til min, hvis der undtagelsesvis går mere end 3 uger, uden jeg bager med den.

Sådan kommer du i gang:

Dag 1: Tag et rent syltetøjsglas eller en anden gennemsigtig beholder. Hæld 25 gram vand i glasset, derfor 25 gram rugmel, bland det, sæt låg på og lad glasset stå på køkkenbordet indtil næste dag.


Dag 2: tilsæt 25 gram vand og 25 gram rugmel, rør rundt, sæt låg på og vent til næste dag.

Dag 3: tilsæt 25 gram vand og 25 gram rugmel, rør rundt, sæt låg på og vent til næste dag. Hold øje med, om der begynder at komme lidt liv i dejen. Hæver den en smule? Sæt en elastik rundt om glasset ved overfladen af dejen, så du næste dag kan se, om den er begyndt at hæve.


Dag 4: tilsæt 25 gram vand og 25 gram rugmel, rør rundt, sæt låg på og vent til næste dag. 
Men inden du tilsætter vand og mel denne gang: hvis den allerede er begyndt at hæve, gerne til dobbelt højde, er du sådan set klar til at gå i gang. Ellers må du tilsætte som sædvanligt og vente til næste dag.

Dag 5: Nu er du klar, hvis du ikke allerede var dagen før. Hvis surdejen er hævet til dobbelt størrelse eller mere, kan du bruge 100 gram til dit første brød og stille resten i køleskabet. Nu behøver du ikke at foretage dig mere, før du skal bruge den igen.

Skriv for en sikkerheds skyld dato på låget, hver gang du stiller en surdej i køleskabet uden præcist at have en plan for, hvornår den skal bruges.



Men hvis der går mere end 3 uger, vil jeg trods alt foreslå, at du frisker den op: tag et rent syltetøjsglas, put en spiseskefuld af din gemte surdej deri, tilsæt 25 gram vand og 25 gram rugmel, bland det og stil det tilbage i køleskabet.

Hvis du vil dele din surdej med venner og bekendte, tager du bare en spiseskefuld, tilsætter 25 g vand og 25 gram rugmel, og den glade modtager kan så selv tilsætte den nødvendige mængde vand og mel aftenen før, han/hun vil bage sit brød.

Se min instruktion om Surbrød fra start til slut her

Se min YouTube-video om Brød med surdej her


God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hjemmebagt Fuldkornsrugbrød med bløde kerner - Softkernerugbrød

Her i Tjekkiet kan man af én eller anden grund ikke købe rugkerner. Tro mig, jeg har ledt og søgt og gennemtrawlet hjemmesider med ingredien...