tirsdag den 28. juli 2020

Agurkelimonade - lækkert og læskende



Det er sommer, og der skal masser af væske til - det meste skal være uden alkohol.

Min hjemmelavede agurkelimonade er frisk, læskende og stærkt vanedannende.

Jeg laver en ret stor portion, du kan bare nøjes med mindre. Nedenstående bliver til ca. 3 liter, når det serveres:

Ingredienser:


2 agurker
2 citroner (den ene til pyntning, det kan springes over...)
1 dl. ægte citronsaft på flaske (eller endnu 3 citroner)
4-5 myntestilke
2 dl. sukker
vand (2 dl + 5 dl)
evt. danskvand

Fremgangsmåde:


2 dl sukker og 2 dl. vand hældes i en lille gryde og koger op, indtil sukkeret opløses. Stilles til side (evt. koldt)

Agurker og citroner vaskes grundigt. Helst usprøjtede citroner.
Riv skallen af en citron ned i et blenderglas eller foodprocessor. Pres saften af citronen derned. Tilsæt 1 dl ægte citronsaft eller saften af 3 citroner (jeg er simpelthen doven og nærig, citronsaft er både nemmere og billigere)
Tag bladene af myntestilkene og tilsæt dem.
Skær agurkerne i grove tern og hæld dem i blenderen. Jeg beholder skrællen på, den giver masser af smag.
Tilsæt vand næsten til det dækker (omkring ½ liter) - det hele blendes meget grundigt.
Hæld det over i en anden beholder gennem en si (lad det dryppe nogle minutter). Du kan også bruge osteklæde. Tilsæt sukkerlagen.
Lad det evt. køle af. Men hvis du er meget utålmodig, server med flere isterninger 

Servering: Hæld 1 dl. af ovenstående i et glas, tilsæt 1,5 dl. vand (evt. mere, smag til den første gang, indtil du kender smagen). Jeg bruger vand med brus.
Hæld isterninger i og pynt evt. med en citronskive og nogle mynteblade.

Drikkes UDEN sugerør (siger fritidsdykkeren, der er ked af at skulle rydde op i koralrevene...)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hjemmebagt Fuldkornsrugbrød med bløde kerner - Softkernerugbrød

Her i Tjekkiet kan man af én eller anden grund ikke købe rugkerner. Tro mig, jeg har ledt og søgt og gennemtrawlet hjemmesider med ingredien...